آموزه های قرآن درباره ترویج حجاب/ آیا حکومت اسلامی میتواند مردم را وادار به رعایت حجاب کند؟
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۳۹۳۷۶
روایات بسیاری در کتب اربعه شیعه و کتابهای حدیثی وجود دارد که تحت هیچ شرایطی اهل بیت علیهمالسلام جواز رؤیت بدن و صورت آرایشکرده خانمها را نمیدهند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، موضوع حجاب و عفاف به عنوان یکی از اصول زیربنایی و ساختاری در سبک زندگی اسلامی مطرح است؛ چراکه رعایت این آموزه میتواند اساس زندگی و سلامت افراد را در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی حفظ کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خبرگزاری تسنیم در گفتوگویی که با دکتر طاهره محسنی، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مذهبی انجام داده به بررسی اهمیت و ضرورتهای عفاف و حجاب در جامعه پرداخته است. آن طور که این پژوهشگر قرآنی توضیح میدهد، قرآن کریم برای لباس و پوشش اهدافی را تعریف میکند. هدف اول طبق آموزههای قرآن کریم، پوشاندن عورات بدن انسان است که در آیه 26 سوره مبارکه اعراف به این نکته اشاره شده است: «یَا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَیْكُمْ لِبَاسًا یُوَارِی سَوْآتِكُمْ؛ ای فرزندان آدم، محققا ما لباسی که ستر عورات شما کند فرستادیم.» هدف دوم، زینت، زیبایی و حسن حال است که در ادامه همان آیه میفرماید: «وَرِیشًا وَ لِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِكَ خَیْرٌ؛ جامههایی که به آن تن را بیارایید برای شما فرستادیم، و لباس تقوا نیکوترین جامه است.» در تفسیر نوشته شده که کلمه «ریشا» پری بوده که به انتهای تیر میبستند و به سرعت سیر تیر کمک میکرد. مفسرین معتقدند که کلمه «ریشا» وسیلهای است که انسان از طریق آن به بلندی و پیشرفت میرسد و به ترقی معنوی و روحانی میرسد که به عنوان یکی از کارکردهای پوشش در نظر گرفته شده است. هدف دیگر حجاب و پوشش طبق آموزههای قرآن کریم، حفظ و نگهداری از گرما و سرما است که هم در آیه 26 سوره مبارکه اعراف به این نکته اشاره شده و هم در آیه 81 سوره مبارکه نحل میفرماید که پوشش انسان را در گرما و سرما نگهداری میکند: «وَ جَعَلَ لَکُمْ سَرابیلَ تَقیکُمُ الْحَرَّ؛ و برای شما لباسهایی قرار داد که شما را از گرما (و سرما) نگه میدارد.» هدف چهارمی که قرآن کریم در خصوص اهمیت حفظ حجاب بیان میفرماید، محافظت بدن از صدمات جنگ، بلاها، سختیها و خطرات است که در آیه 81 سوره مبارکه نحل به آن اشاره میفرماید که: «وَ سَرابیلَ تَقیکُمْ بَأْسَکُمْ؛ و لباسهایی که شما را از آسیب یکدیگر نگه میدارد (مانند البسه جنگی، حفاظت هوایی و دریایی)». همچنین در آیه 80 سوره مبارکه انبیاء میفرماید: «وَعَلَّمْنَاهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَكُمْ لِتُحْصِنَكُمْ مِنْ بَأْسِكُمْ؛ و ما به داود صنعت زره ساختن برای شما آموختیم تا شما را از زخم شمشیر و آزار یکدیگر محفوظ دارد.»
نظر اسلام درباره آزادی عمل در رعایت حجاب
عدهای در جامعه بحث آزادسازی حجاب را سر دادهاند با این بیان که هر کسی حق انتخاب استفاده از حجاب را داشته باشد. از طرف دیگر طبق نتایجی که از آموزههای دینی و از مباحث علمای اسلام گرفته میشود، حجاب را خداوند واجب کرده و انسان مسلمان حق انتخاب در این مورد ندارد. چگونه باید به این دوگانه پاسخ داد؟
بیتوجهی به حجاب مانند این است که در احکام شرعی و دینی تعبد نداشته باشیم. به عنوان مثال شرب خمر در جامعه آزاد باشد و هر کسی میخواهد علناً مشروب بخورد و هر کسی نمیخواهد پرهیز کند. اگر حجاب این گونه آزاد باشد، پس در همه احکام شرعی باید این آزادی را قائل باشیم. این در حالی است که حکومت ما اسلامی است و از این جهت، مقایسه جمهوری اسلامی ایران با حکومت کشورهای دیگر قیاس غلطی است. چون ما پیرو مکتبی هستیم که الگوی آن حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها هستند و مهمترین خصیصه سیره آن حضرت، حجاب است.
در خطبههای حضرت زینب سلامالله علیها هم موضوع حجاب و عفاف تبیین شده است. در آن موقعیت هم آن حضرت خطاب به یزید ملعون فرمودند که: «ننگ شهادت حسین بن علی علیهالسلام تا دنیا دنیاست از پیشانی تو پاک نخواهد شد، اما ننگ بدتر از این هم بر پیشانی تو ثبت است که دستور دادی حجاب را از سر اهل حرم بردارند و میان نامحرمان بچرخانند.» خود حضرت زینب سلامالله علیها این ننگ را بدتر از شهادت امام حسین علیهالسلام بیان میکنند و این مطلب در مقاتل و کتابهای تاریخی ما وجود دارد.
نمونه کامل سبک زندگی در کربلا رقم خورد/ ماجرای فرزندانی که پدران خود را تا اوج سعادت یاری کردندبازخوانی جریانسازی فرهنگی در آموزههای امام حسین (ع) / حرامخواری مانع از شکل گیری سبک زندگی دینی استگفتگو با آیتالله تحریری| تنها مسیر راهیابی به زندگی سالم/ چگونه از سبک زندگی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) الگو بگیریم؟
این مطلب که گفته میشود هر کسی مایل است پوشش داشته باشد و هر کسی که نمیخواهد پوشش نداشته باشد، یعنی اصلاً حکومت دینی و اسلامی نباشد، بلکه حکومت سکولار باشد مانند بسیاری کشورهایی که حکومت سکولار دارند. این رویکرد قطعاً با اصل نظام جمهوری اسلامی ایران در تعارض است و قطعاً نمیتواند این موضوع اتفاق بیفتد. علاوه بر اینکه طبق آموزههای اسلام، حجاب مصونیت است، چون حکم الهی بوده و منطبق بر زندگی انسانهاست. یعنی خداوند متعال حکیم مطلق است و حکمی را صادر نمیفرماید که به ضرر انسانها باشد. در همین راستا حکمی را که در مورد حجاب دستور فرموده، قطعاً به صلاح خانوادههای انسانها هم در مسائل معنویت و تکامل فردی است و در سطح اجتماع هم موجب مصونیت بخشی جامعه و حضور فعال زنان در عرصههای مختلف اجتماعی و سیاسی میشود.
به نظر من این افراد در اثر بدفهمی دین است. از طرف دیگر این افراد، سکولارنما هستند که در جامعه ما فعالیت میکنند و دینشان، اسلام آمریکایی است که نهتنها موردنظر جامعه ما نیست، بلکه بالاتر از آن موردنظر شریعت و دین و قرآن نیست. روایات بسیاری در کتب اربعه شیعه و کتابهای حدیثی وجود دارد که تحت هیچ شرایطی اهلبیت علیهمالسلام جواز رؤیت بدن صورت آرایشکرده خانمها را نمیدهند. اینها احکام شرع است و افرادی که نمیخواهند احکام دین را قبول کنند، نمیخواهند در محضر قرآن کریم و اهلبیت علیهمالسلام زانو بزنند.
عفاف در قرآن
کلمه عفاف و حجاب طبق آموزههای اسلامی به چه معناست؟
حجاب یک حقیقت و ملکه نفسانی به نام «عفت» دارد که حالتی در قلب است که مانع از غلبه شهوات میشود. وقتی نفس عفیف باشد، قلب حالتی در پیشگاه خدا خواهد داشت که انسان از گناه کردن شرم میکند و به این حالت قلبی، حیا گفته میشود. این حالت قلبی و نفس عفیف باعث بروز رفتاری از فرد میشود که این رفتار با طمأنینه و آرامش همراه است، که وقار نامیده میشود. چنین انسانی که نفس عفیف، رفتار باوقار و قلب باحیا دارد، سراسر بدن خود را پوشش کامل خواهد کرد که به آن حجاب گفته میشود.
پاکدامنی در اسلام
یکی از مصادیق عفاف، پاکدامنی است که به عنوان استعفاف در دامن نیز تعبیر میشود. در این زمینه، قرآن کریم چه دستوراتی برای ما دارد؟
در این باره در آیه 35 سوره مبارکه احزاب به پاداش زنان و مردان پاکدامن اشاره میفرماید که: «وَ الْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحَافِظَاتِ... أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا؛ و مردان و زنان با حفاظ خوددار از تمایلات حرام... بر همه آنها خدا مغفرت و پاداشی بزرگ مهیا ساخته است.» همچنین در آیه 29 سوره معارج، آیه 5 سوره مؤمنون، آیه 68 سوره فرقان و آیه 32 سوره اسراء به اهمیت پاکدامنی اشاره شده است.
رعایت حیا و پاکدامنی در راه رفتن نیز در آیه 31 سوره نور به مردان و آیه 25 سوره قصص به زنان توصیه فرموده است. چنانکه در این آیه حیای دختران حضرت شعیب علیهالسلام در راه رفتن را به عنوان الگویی برای زنان معرفی میکند: «إِحْدَاهُمَا تَمْشِی عَلَى اسْتِحْیَاءٍ؛ یکی از آن دو دختر که با کمال (و قار و) حیا راه میرفت...»
رعایت عفاف در گفتار و شیوه سخن گفتن
پرسش دیگری که در این زمینه مطرح میشود، حیا و رعایت عفاف در گفتار و شیوه سخن گفتن است. در این مورد چه دستوراتی در آموزههای وحیانی وجود دارد؟
حیا در گفتار نیز امر بسیار مهمی است که از بیماریهای اخلاقی نشاءت میگیرد و میتواند موجب گسترش فساد در جامعه شود. در این زمینه دستوراتی خطاب به مردان و زنان داده شده است. از جمله در آیه 235 سوره بقره خطاب به مردان میفرماید: «إِلَّا أَنْ تَقُولُوا قَوْلًا مَعْرُوفًا؛ مگر آنکه سخنی به میزان شرع (با زنها) بگویید.»
همچنین در آیه 32 سوره احزاب، زنان را به رعایت آداب سخن گفتن و حفظ حیا و عفت در سخن گفتن با مردان امر میکند و میفرماید: «فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا؛ زنهار نازک و نرم (با مردان) سخن نگویید مبادا آنکه دلش بیمار (هوا و هوس) است به طمع افتد (بلکه متین) و درست و نیکو سخن بگویید.» این موضوع در آیات 30 و 31 سوره نور نیز مورد تأکید قرار گرفته است که نشاندهنده اهمیت رعایت آداب صحبت کردن با مردان است.
حیا و عفاف در رفتار و معاشرت را در آیه 27 و 60 نور، 53 سوره احزاب، آیه 235 سوره بقره و آیه 33 احزاب تبیین میفرماید. بهخصوص در آیه 60 سوره مبارکه نور که بر پوشش سرتاسری زنان تأکید شده است.
پوشاندن زینتآلات توسط زنان هم تأثیر مهمی در حفظ عفت خودشان و سلامت اجتماعی دارد.
درست است. این مطلب در آیه 59 سوره مبارکه احزاب مطرح شده است: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ؛ ای پیغمبر (گرامی) با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادر فرو پوشند، که این کار برای اینکه آنها (به عفت و حریت) شناخته شوند تا از تعرض و جسارت (هوس رانان) آزار نکشند بسیار نزدیکتر است.»
همچنین در آیه 31 نور، این مطلب بیان شده تا زنان بدن خود را بهدرستی بپوشانند و از آسیب بیماردلان در امان بمانند. منظور از جلباب و خمر که در این آیات به آن اشاره شده، در تعبیر امروزی همان چادر است.
بعد سلبی و اثباتی حجاب
منظور از بعد سلبی و اثباتی حجاب چیست؟
بعد اثباتی حجاب، پوشش سرتاسری بدن خانمهاست که از فرق سر تا نوک پای او را در برمیگیرد و دین تنها اجازه نمایان شدن گردی صورت و دو دست تا مچ را میدهد، به شرط اینکه چیزی به صورت و دو دست اضافه نشود. یعنی خانمها آرایش نکنند و از زینتآلات خود در مقابل نامحرم استفاده نکنند.
بعد سلبی حجاب هم مربوط به عدم اختلاط، گفتگو و دیدار با نامحرم است. یعنی زن باحجاب از نظر قرآن و احادیث، هم پوشش سرتاسری کامل دارد و هم با نامحرم تعامل بیجا ندارد. از نظر قرآن هر یک از دو بعد رعایت نشود، زن عفاف نخواهد داشت. به همین دلیل عوارض بدی برای او به وجود میآید.
حجاب در تاریخ باستان
با بررسی تاریخ هم به این نتیجه میرسیم که پوشش در ایران باستان و حتی در سرزمینهای دیگر رعایت میشد.
از نظر تاریخی در یونان، روم و ایران باستان حجاب وجود داشته و زن و مرد آن را رعایت میکردند. درواقع بیحجابی مربوط به انسانهای بدوی است که از فرهنگ انسانی بویی نبرده بودند. اما بهترین راهی که انگلیسیها برای شکست مردم ایران به آن رسیدند، جنگ نرم و مبارزه با حجاب و پوشش بوده که در این مدت تلاشهای بسیاری در این زمینه کردهاند و مبالغ زیادی هم صرف این کار میکنند. این برنامهریزی از زمان رضاخان پهلوی ملعون مطرح بود و هنوز هم آثار بسیار بد بدحجابی را مشاهده میکنیم.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: تفسیر قرآن اهل بیت علیهم السلام قرآن کریم عفاف و حجاب تفسیر قرآن اهل بیت علیهم السلام قرآن کریم عفاف و حجاب آموزه های قرآن طبق آموزه علیهم السلام سوره مبارکه سبک زندگی قرآن کریم الله علیه اشاره شده اهل بیت ع انسان ها خانم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۹۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بانکی پور سند روابط جنسی مردان ترکیه با زنان پُرشمار را منتشر کرد | عدد یاد شده به چه معناست؟ +لینک منبع
روز گذشته اظهارات جنجال بر انگیز یک نماینده مجلس در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفت و بازتاب های گسترده ای در میان اقشار مختلف جامعه را در پی داشت.
این نماینده مجلس شورای اسلامی که از قضا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم هست در مصاحبه ای تلویزیونی در مورد حجاب نَقبی به روابط نامشروع در کشور ترکیه زده و گفت: رهاورد کشف حجاب آتاتورک، این شده که در ترکیه به طور متوسط هر مردی با ۱۵ زن شریک جنسی است؛ این متوسط است؛ یعنی ممکن است یکی ۵۰ تا داشته باشد و یکی ۵ تا!
این اظهارات امیر حسین بانکی پور در مورد همسایه شمال غربی جمهوری اسلامی واکنش هایی در پی داشت،از فعالان رسانه ای و سیاسیون گرفته تا همکاران وی در مجلس. دولت و مردم ترکیه هم بماند.
در پی این موضع گیری های انتقادی به سراغ این نماینده اصفهان رفتیم و با وی گفت و گویی در مورد این اظهارات انجام دادیم . بانکی پور گفت این آمار را بر اساس سایت آمار جهانی در مورد گزارش های جمعیت اعلام کرده و لینک این سایت را بعنوان سند برای ما ارسال خواهد کرد .وی به خبرآنلاین گفت:الان شما فضای فیلم های ترکیه ای را هم نگاه کنید می بینید که این موضوع دارد با فرهنگ این کشور عجین می شود.
گفتنی است اگر چه ایشان آدرس سایت مورد نظر را ارسال کرد ولی با یک بررسی اجمالی متوجه شدیم که عدد یاد شده مربوط به کل دوران زندگی هر مرد است که ترجمه و جدول یاد شده در ذیل موجود است.
مشروح این گفت و گو خبرآنلاین را با امیر حسین بانکی پور بخوانید:
گفته اخیر شما در مورد ارتباط جنسی مردان ترکیه خیلی جنجال آفرین شده ،صرف نظراز برخی موضع گیری ها سوال اساسی این است که منبع این آمار کجاست؟
این آمار جهانی است ،سایت آمار جهانی که یک سایت معتبر است این آمار را با عدد 14.5 منتشر کرده است.
برای کل دنیا و یا فقط کشور ترکیه؟
فقط ترکیه ،این سایت آمار ارتباط جنسی در کشور های مختلف را نوشته و برای ترکیه این عدد را گفته که جدول آن را برای شما ارسال خواهم کرد.
یعنی شما برای این حرف سند دارید؟
بله، ضمن اینکه من چیز جدیدی نگفته ام .سایت آمار جهانی گزارش های مختلف جمعیتی دارد و مرتب مورد استناد همه جا قرار می گیرد و این معتبرترین سایتی است که همیشه خبرگزاری ها از آن استفاده می کنند و من هم از این منبع نقل کردم و همانطور که قبلا گفتم الان جدول آن را برای شما ارسال می کنم. حتی در اینترنت هم اگر بنام سایت آمار جهانی سرچ کنید آن را خواهید دید.
ما علاوه بر هم کیش بودن به لحاظ فرهنگی هم با مردم ترکیه اشتراکاتی داریم و خیلی از آنها هم حجاب را رعایت می کنند ،فکر نمی کنید طرح این موضوع علاوه بر دولت ترکیه منجر به دلخوری مردم این کشور شود؟
من در آن مصاحبه تعریف مردم ترکیه را هم کرده ام و گفته ام مساجد خوبی دارد و آدم های با حجاب دارد.
منظور من آثار و تبعات این حرف است ، فکر نمی کنید در روابط دو کشور تاثیر منفی بگذارد؟
نه ببینید این چیزی است که در آمار آمده ،اگر واقعا این آمار غلط است باید ترکیه اعلام کند که این عددی که در سایت آمده غلط است.مثل اینکه من از سازمان ثبت احوال یک آماری را ذکر کنم و بگویم مثلا در فلان شهر آمار طلاق بیشتر است.
اصلا دولت ترکیه به کنار ،فکر نمی کنید این حرف توهین به مردم ترکیه باشد؟
وقتی یک چیزی برابر آمار ها مطرح می شود اگر این توهین باشد باید از اول اعلام کنند و بگویند این آمار غلط است .الان شما فضای فیلم های ترکیه ای را هم نگاه کنید می بینید که این موضوع دارد با فرهنگ این کشور عجین می شود.
شما خودتان هم سریال ترکیه ای نگاه می کنید؟
نه من نمی بینیم
در این برهه ای که ترکیه همراه با ما در مورد اسرائیل موضع گرفته ...
این صحبت من را اگر ببینید خواهید دید که یک ساعت و پنج دقیقه است و اصلا موضوع ترکیه نیست ،موضوع صحبت من کل سیر تحولات در مورد حجاب بوده و در وسط این صحبت حرکت آتاتورک بوده و ضربه ای که به ترکیه زده . این آمارهم همه جا بوده و منتشر هم شده است و اینکه از زبان من دارند نقل می کنند خُب شاید از برجسته کردن آن یک جمله قصد دیگری داشته باشند.
ببینید من قصد دارم با این مصاحبه یک مقدار شفاف سازی کنم .
من جدول آماری را می دهم خدمت تان و این آمار جهانی است و مرتبا هم در خبرگزاری های مختلف جهان و اروپا منتشر می شود.
پس در مجموع شما معتقد هستید این سخن نمی تواند تاثیر منفی در روابط دو کشور داشته باشد؟
بله ،شما هم لطف کنید متن را بدهید من چک کنم که دوباره داستانی نشود.
Average Number of Sexual Partners by Country 2024
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/average-number-of-sexual-partners-by-country
ترجمه فارسی مبنای آماری:
میانگین تعداد شرکای جنسی بر اساس کشور 2024
اکثر افراد در طول زندگی خود چندین شریک جنسی دارند، با نظرسنجی ها میانگین جهانی 9 شریک جنسی در طول زندگی یک فرد نشان می دهد. میانگین تعداد شرکای جنسی می تواند از کشوری به کشور دیگر به طور قابل توجهی متفاوت باشد، زیرا هنجارهای فرهنگی می تواند تأثیر قابل توجهی بر تعداد افرادی که با آنها رابطه جنسی دارد، داشته باشد.
10 کشور با بالاترین میانگین تعداد شرکای جنسی
گفتنی است در پی این گفت و گو آقای بانکی پور توضیحی "در صورت امکان"انتشار ارسال نمودند که در ذیل می آید:
آمارها دروغ نمی گویند اگر جستجوگر باشیم.
توضیحات دکتر امیر حسین بانکی پور فرد درباره بخشی از مصاحبه با خبرگزاری رجانیوز پیرامون عواقب کشف حجاب در کشور ترکیه
بحث درباره عواقب کشف حجاب در ایران و حرکت و تمایل کنونی عده محدودی از افراد کشورمان، به سمت الگوهای ناموفقی است که بسیاری از کشورها سالها پیش تجربه کردند و تبعات آن آمارهای تکان دهنده ای را بجای گذاشته است.
چندین سایت معتبر بینالمللی این آمار را تأیید کرده اند بهتر است بجای تشکیک با ذهن بیدار و جستجوگر، به دنبال حقیقت نتایج کشف حجاب، که برهنگی و سپس فروپاشی خانواده ها را در بر دارد باشیم.
امروز اگر حجاب در کشورمان جلوی برهنگی را گرفته است، نتیجه آن آمار های بسیار پایین تر کشورمان به نسبت کشورهایی است که درگیر آزادی های ظاهری اما مخرب باطنی هستند.
کاش مردم عزیزمان بویژه دختران و زنانمان متوجه این باشند که حجاب می تواند زن ایرانی را متمایز از زنان جهان کند.همانگونه که بسیاری از کشورهای اصیل در جهان با نگه داشتن لباس رسمی و اصیل خود ، باعث توجه و تشویق جهانیان گردیده اند .
با حجاب ، زن ایرانی می تواند وقار ، حیا و عفتش را به رخ جهانیان بکشد.