آیا خداوند آوازخوانی زنان را حرام اعلام کرده است؟
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۱۸۲۴۵
به گزارش افکارنیوز،
قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمتهایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم میپرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم میپردازیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَیَتَّخِذَهَا هُزُوًا ۚ أُولَٰئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِینٌ
و برخی از مردمان (فاسد فتنه انگیز مانند نضر حارث) کسی است که گفتار و سخنان لغو و باطل را (مانند قصّههای دروغ و افسانههای شهوتانگیز مفسد اخلاق و سرود مطرب) به هر وسیله تهیّه میکند تا (خلق را) به جهالت از راه خدا (و آموختن علوم و معارف قرآن) گمراه سازد و آیات قرآن را به تمسخر و استهزا گیرد، این مردمان (فاسد کافر) به عذاب، با خواری و ذلّت گرفتار شوند.
تفسیر آیه ۶ سوره لقمان
کلمهی «لَهْوَ»، به معنای چیزی است که انسان را از هدف مهم بازدارد. «لَهْوَ الْحَدِیثِ»، به سخن بیهودهای گویند که انسان را از حقّ باز دارد، نظیر حکایات خرافی و داستانهایی که انسان را به فساد و گناه میکشاند. این انحراف گاهی به خاطر محتوای سخن است و گاهی به خاطر اسباب و ملازمات آن از قبیل آهنگ و امور همراه آن.
ابوبصیر گوید: از امام باقر (ع) دربارهی درآمد زنان آوازهخوان پرسیدم. فرمود: «درآمد آن کس که مردان بر او وارد میشوند، حرام است؛ ولی آن کس که به عروسیها دعوت میشود، اشکالی ندارد؛ و این کلام خدای عزّوجلّ است که فرمود: وَ مِنَ النَّاسِ مَن یَشْتَرِی لهْوَ الحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَن سَبِیلِ اللهِ».
شخصی به نام نضربن حارث که از حجاز به ایران سفر میکرد، افسانههای ایرانی-مانند افسانهی رستم و اسفندیار و سرگذشت پادشاهان-را آموخته و برای مردم عرب بازگو میکرد و میگفت:اگر محمّد برای شما داستان عاد و ثمود میگوید، من نیز قصّهها و اخبار عجم را بازگو میکنم. این آیه نازل شد و کار او را شیوهای انحرافی دانست.
برخی مفسّران در شأن نزول این آیه گفته اند:افرادی کنیزهای خواننده را میخریدند تا برایشان بخوانند و از این طریق مردم را از شنیدن قرآن توسط پیامبر باز میداشتند، که آیهی فوق، در مذّمت چنین افرادی نازل شد.
این آیه به یکی از مهمترین عوامل گمراه کننده که سخن باطل است اشاره نموده است. در آیات دیگر قرآن، به برخی دیگر از عوامل گمراهی مردم اشاره شده که عبارتند از:
الف:طاغوت، که گاهی با تحقیر «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ» و گاهی با تهدید مردم را منحرف میکند. «لَأَجْعَلَنَّکَ مِنَ الْمَسْجُونِینَ»
ب:شیطان، که با وسوسه هایش انسان را گمراه میکند. «یُرِیدُ الشَّیْطانُ أَنْ یُضِلَّهُمْ»
ج:عالم و هنرمند منحرف که با استفاده از دانش و هنرش دیگران را منحرف میسازد. «وَ أَضَلَّهُمُ السّامِرِیُّ»
د:صاحبان قدرت و ثروت، که با استفاده از قدرت و ثروت، مردم را از حقّ بازمی دارند. «إِنّا أَطَعْنا سادَتَنا وَ کُبَراءَنا فَأَضَلُّونَا السَّبِیلاَ»
ه:گویندگان و خوانندگانی که مردم را سرگرم کرده و آنان را از حقّ و حقیقت باز میدارند. «یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبِیلِ اللّهِ»
دوری از سخن و مجلس باطل
از دیدگاه اسلام، آهنگهایی که متناسب با مجالس فسق و فجور و گناه باشد و قوای شهوانی را تحریک نماید، حرام است، ولی اگر آهنگی مفاسد فوق را نداشت، مشهور فقها میگویند:شنیدن آن مجاز است.
امام باقر علیه السلام فرمود:غنا، از جمله گناهانی است که خداوند برای آن وعدهی آتش داده است، سپس این آیه را تلاوت فرمود: «وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ» بنابراین غنا، از گناهان کبیره است، زیرا گناه کبیره به گناهی گفته میشود که در قرآن به آن وعدهی عذاب داده شده است.
در سورهی حج میخوانیم: «وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ»؛ از سخن باطل دوری کنید. امام صادق علیه السلام فرمود: «مراد از «قول زور» آوازه خوانی و غناست».
از امام صادق و امام رضا علیهم السلام نیز نقل شده که یکی از مصادیق «لهو الحدیث» در سورهی لقمان، غنا میباشد.در روایات میخوانیم؛ غنا، روح نفاق را پرورش میدهد و فقر و بدبختی میآورد و همچنین در روایت دیگری فرمودند: زنان آوازه خوان و کسی که به آنها مزد میدهد و کسی که آن پول را مصرف میکند، مورد لعنت قرار گرفته اند، همان گونه که آموزش زنان خواننده حرام است.
آثار مخرّب غنا
۱. ترویج فساد اخلاق و دور شدن از روح تقوا و روی آوردن به شهوات و گناهان، تا آنجا که یکی از سران بنی امیّه (با آن همه آلودگی) اعتراف میکند:غنا، حیا را کم و شهوت را زیاد میکند، شخصیّت را درهم میشکند و همان کاری را میکند که شراب میکند.برخی انسانها از راه نوشیدن شراب و یا مصرف مواد مخدر خود را وارد دنیای بی خیالی وبی تفاوتی کنند، برخی هم از طریق شنیدن سخنان باطل و شهوت انگیزِ یک آوازه خوان، غیرت خود را نادیده میگیرند و در دنیای بی تفاوتی به سر میبرند.
۲. غفلت از خدا، غفلت از وظیفه، غفلت از محرومان، غفلت از آینده، غفلت از امکانات و استعدادها، غفلت از دشمنان، غفلت از نفس و شیطان. انسانِ امروز با آن همه پیشرفت در علم و تکنولوژی، در آتشی که از غفلت او سرچشمه میگیرد، میسوزد.آری، غفلت از خدا، انسان را تا مرز حیوانیّت، بلکه پائینتر از آن پیش میبرد. «أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ»
امروزه استعمارگران برای سرگرم کردن و تخدیر نسل جوان، از همهی امکانات از جمله ترویج آهنگهای مبتذل، از طریق انواع وسائل و امواج، برای اهداف استعماری خود سود میجویند.
۳. آثار زیانبار آهنگهای تحریک آمیز و مبتذل بر اعصاب، بر کسی پوشیده نیست. در کتاب تأثیر موسیقی بر روان و اعصاب، نکات مهمّی از پایان زندگی و فرجام بدِ نوازندگان آلات موسیقی و گرفتاری آنها به انواع بیماریهای روانی و سکتههای ناگهانی و بیماریهای قلبی و عروقی و تحریکات نامطلوب ذکر شده که برای اهل نظر قابل توجّه و تأمّل است
قرآن با صراحت در سورهی اسراء میفرماید: «إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً» گوش و چشم و دل همگی مورد سؤال قرار میگیرند. آری انسان باید نگهبان چشم و گوش و دل خود باشد و اجازه ندهد هر ندایی وارد آن شود. در حدیث میخوانیم:دل، حَرَم خداست، نگذارید غیر خدا وارد آن شود.
اسلام، برای برطرف کردن خستگی و ایجاد نشاط، راههای مناسب و سالمی را به ما ارائه کرده است؛ ما را به سیر و سفر، ورزش و شنا، کارهای متنوّع و مفید، دید و بازدید، گفتگوهای علمی و انتقال تجربه، رابطه با فرهیختگان و مهمتر از همه ارتباط با آفریدگار هستی و یاد او که تنها آرام بخش دل هاست، سفارش کرده است. چرا خود را سرگرم لذّتهایی کنیم که پایانش، ذلّت و آتش باشد.
حضرت علی (ع) میفرمایند: «لا خیر فی لذه من بعدها النار»، در لذّتهایی که پایانش دوزخ است خیری نیست. «من تلذذ لمعاصی الله اورثه الله ذلا»؛ هر کس با گناه و از طریق آن لذّت جویی کند، خداوند او را خوار و ذلیل مینماید.
پیامهای آیه ۶ سوره لقمان
۱- سرمایه گذاری برای مبارزه و تهاجم فرهنگی علیه حقّ، سابقهای طولانی دارد. «وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ»
۲- هر آنچه در مقابل حکمت قرار گیرد، لهو و مانع رسیدن به کمال است. «الْکِتابِ الْحَکِیمِ - لَهْوَ الْحَدِیثِ» (تعجّب از افرادی است که حکمت رایگان پیامبر معصوم را رها کرده و بدنبال خرید لهو از افراد لاابالی میباشند.)
۳- ابزار مخالفان راه خدا، منطق و حکمت نیست، سخنان لهو و بی پایه است. «مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبِیلِ اللّهِ»
۴- خرید وسایل لهو و اموری که انسان را از کمال باز میدارد، نشانهی جهالت و نادانی است. «یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ ... بِغَیْرِ عِلْمٍ»
۵-تناسب کیفر با عمل، نشانهی عدالت است. آنها که حقّ را با تمسخر اهانت میکنند، عذابشان اهانت آور و ذلّت بار است. «یَتَّخِذَها هُزُواً ... لَهُمْ عَذابٌ مُهِینٌ»
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: پیامبر اکرم ص امام باقر ع احکام شرعی سوره لقمان آوازخوانی زن ال ح د یث
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۱۸۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برگزاری همایش منطقهای «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه» لبیک به ندای رهبری است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجتالاسلام سیدمهدی قریشی نماینده ولیفقیه در استان آذربایجانغربی در نخستین همایش منطقهای «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه» که به میزبانی واحد ماکو برگزار شد، اظهار کرد: بنا به تعبیر مقام معظم رهبری، دشمن مسئله حجاب در کشورمان را به یک چالش تبدیل کرده و برگزاری چنین همایشهایی با محور حجاب میتواند در رفع این چالش مؤثر باشد.
وی با اشاره بر اینکه خداوند پیامبران الهی را برای هدایت بشر فرستاده و بر انسان منت گذاشته که هدایتش به وسیله پیامبری از جنش خود انجام گیرد، ادامه داد: خداوند متعال پیامبران را برای تزکیه مردم و نجات آنها از گمراهی فرستاده است.
نماینده ولیفقیه در استان آذربایجانغربی با تأکید بر اینکه خداوند تمام آنچه که مورد نیاز بشر برای هدایت اوست به وسیله پیامبران ارسال کرده، افزود: خداوند خالق انسانها است و از تمام نیازهای او و تهدیداتی که برایش وجود دارد، باخبر بوده و از طرفی خداوند مهربانتر و دلسوزتر از همه برای بشر است، به همین منظور ارزشهایی که ما را به سرمنزل مقصود هدایت میکنند، از طریق پیامبران به انسان تعلیم داده است.
قریشی متذکر شد: دین متشکل از بایدها و نبایدها، عقاید و باورها بوده و همه هدفش هدایت انسانها به وسیله خداوندی است که مهربانتر از همه، برای بندگانش است و اگر در عمل به این بایدها و نبایدها دچار قصور شویم، دچار انحراف شده و به منزل نهایی که خداوند در نظر گرفته نمیرسیم.
امام جمعه ارومیه با تأکید بر اینکه انسان زندگی بینهایت دارد، عنوان کرد: کوتاهی در بایدها و نبایدها و عمل نکردن به آنها، زندگی ابدی انسان را به مخاطره میاندازد و عمل به دستورات الهی، زندگی ابدی انسان را تأمین میکند.
وی یادآور شد: حضرت علی علیهالسلام در فرمان مالک اشتر، مالک را به تقوا دعوت میکند و میگوید اطاعت الهی را به اطاعت از دیگران ترجیح بده و به مالک دستور میدهد هرآنچه از واجبات است انجام دهد.
نماینده ولیفقیه در استان آذربایجانغربی با تأکید بر اینکه حجاب و عفت یکی از مهمترین احکام الهی است، تشریح کرد: مسئله حجاب و عفاف به قدری حائز اهمیت است که در آیات و روایات متعددی، به حساسیت خداوند متعال به این امر تأکید شده است.
قریشی متذکر شد: نوع پوشش و حجاب نشان میدهد که یک فرد چه اندازه عفیف است و این مهم، حرف خود خداوند متعال است که در آیه ۵۹ از سوره احزاب نیز به آن اشاره شده و حدود حجاب مشخص میشود.
وی، تأکید مقام معظم رهبری درباره موضوع حجاب و اینکه فرمودهاند که نمیشود در این خصوص عقب نشست؛ چراکه حجاب یک مسئله شرعی و قانونی است، آن را براساس آیات قرآن کریم و به تأسی از آنان دانست.
نماینده ولیفقیه در استان آذربایجانغربی خاطرنشان کرد: موضوع حجاب و عفاف تا آن جایی اهمیت دارد که به نکات ظریفی در این رابطه در قرآن کریم اشاره شده و حتی به نحوه صحبت کردن متعارف و حتی نوع راه رفتن زنان نیز توجه شده که در آیه ۳۰ سوره مبارکه نور قابل جستوجو است.
امام جمعه ارومیه با تقدیر از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجانغربی در برگزاری همایش منطقهای «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه» بر لزوم تبیین حجاب در دانشگاهها از طریق برگزاری جلسات پرسش و پاسخ، همفکری و هماندیشی استادان و دانشجویان تأکید کرد.
انتهای پیام/